Informace o výlukách Elbtal a Hamburg Waltershof

Vážení zákazníci,

Dlouhodobě napjatá situace v celoevropské železniční dopravě byla již obecně přijata jako nový normál. Sled negativních událostí, které zásadně ovlivnily provoz na hlavních evropských železničních linkách v minulém roce, nadále pokračuje i v současnosti.

Předchozí rok byl pro METRANS – železničního dopravce – velice obtížný. Série stávek v severních přístavech, nekoordinované výluky, výrazně omezené kapacity v propustnosti železniční infrastruktury a vznik dalších úzkých hrdel na páteřních železničních koridorech ve střední Evropě a Adriatiku vedly ke značným komplikacím v plánování vozby METRANS vlaků a v neposlední řadě i k navyšování provozních nákladů.

Podrobně jsme o zmíněných negativních událostech informovali v mnoha newsletterech např. č. 86, 89, 91, 101, 103, 113, 115/2024, k dohledání i na https://metrans.eu/media/news/.

Zvládání těchto těžkostí, operativních úskalí při přepravě, patří k naší práci. Každá negativní externalita v provozu je spojena s významnými vícenáklady, které jsme v minulosti absorbovali za účelem zajištění kvalitního intermodálního produktu. Pomyslným světlem na konci tunelu byla vize celkového zlepšení, které však nepřichází, a my bohužel musíme adekvátně reagovat zavedením Congestion surcharge.

I v letošním roce vidíme jako nejnáročnější poměry na německé železniční síti. Ke sledu plánovaných výluk na trati se nově přidávají komplikace s provozem na vnitrozemských terminálech.


Máme před sebou tyto plánované výluky:


Březen–květen 2025: Bad Schandau – Schöna, omezení na hlavní trase do/z německých přístavů a Beneluxu.

První dekáda července 2025: kompletní výluka příjezdu na nádraží Waltershof Hamburg, což znemožní přístup k námořním terminálům CTB, CTA a Eurogate. Je nutné počítat s kumulací kontejnerů odbavovaných přes tyto terminály, návrat k běžnému provozu bude pochopitelně trvat delší dobu.

Srpen 2025–duben 2026: generální oprava železničního spojení Hamburk – Berlín, veškeré železniční spoje se přesunou na náhradní objízdné trasy, které ale nedisponují dostatečnou kapacitou. Navíc se o ni bude dělit osobní a nákladní přeprava. Lze očekávat výrazné dopady na náš servis. Těžko předvídatelné objízdné trasy s omezenou propustností budou znamenat prodloužení přepravních lhůt a celkové snížení kvality našeho servisu.


Vyústěním problémů v železniční síti je pak přetížení vnitrozemských terminálů, kde z toho důvodu čelíme markantním nepředvídatelným vícenákladům, nejen v podobě storen tras vlaků a neuskutečněných tahačových rozvozů.

Složitá bude i situace v České republice a na Slovensku. V jednom z nejdůležitějších železničních uzlů v České republice – Česká Třebová – právě začala rozsáhlá šestiletá rekonstrukce, která výrazně omezí dostupnost METRANS terminálu Česká Třebová. Jelikož se jedná o jeden z nejdůležitějších HUBů v rámci celé naší přepravní sítě, může dočasně docházet ke snížení flexibility servisu pro kontejnery tranzitující přes tento terminál. V období března a dubna 2025 bude situaci na Slovensku komplikovat výluka na trase Bratislava – Podunajské Biskupice. Po dobu jejího trvání bude provoz veden objízdnou trasou, která je delší a kapacitně plně nenahrazuje původní trasu.

Situace na Adriatik koridoru zůstává nadále složitá. Kvůli omezením a uzavírkám na železniční trase se provoz vrací do alarmující situace druhého pololetí loňského roku. Bez vyhlídky na zlepšení jsme nuceni rušit větší počty vlaků a zpoždění brání jejich efektivnímu plánování. Od 10.03.2025 navíc terminál Luka Koper obnovuje omezení na přijímání exportních kontejnerů nejdříve 7 dní před ETA lodi. Toto pravidlo bude mít významný dopad na vnitrozemské terminály.

Realita roku 2025 opravdu nebude jednoduchá. Všechny zmíněné skutečnosti, překážky způsobené třetí stranou, jsou mimo naši kontrolu a jejich zvládání znamená značné a dlouhodobé zvýšení nákladovosti při poskytování intermodálního servisu bez dopadu na vysoký standard našich služeb. Pro naše fungování není únosné, abychom nadále pokrývali veškeré podobné vícenáklady, a z tohoto důvodu jsme nuceni zavést od 01.04.2025 příplatek Congestion Surcharge ve výši jednotek EUR na TEU.

O konkrétních hodnotách Congestion Surcharge Vás budeme v nejbližší době informovat.
 
Děkujeme Vám za pochopení a věříme, že navzdory těmto nepříznivým podmínkám zůstane naše spolupráce i nadále úspěšná.

METRANS Team
METRANS – Global Logistics within Europe Powerful Intermodal Network

Sdílet tento článek
0
Sdílet
Sdílená URL
Předchozí článek

Další omezení na dálnici A13 Brenner

Číst další

default

Adresa
tel
mail

Přihlaste se k odběru našeho zpravodaje

Our site uses cookies. Learn more about our use of cookies: cookie policy
0
Sdílet