Elektrické nákladní vozy jsou v celkových nákladech na vlastnictví (TCO) před naftou ve třech hlavních zemích EU. Ve Francii, Německu a Polsku dosahují bateriově elektrická vozidla nižší celkové náklady než srovnatelné dieselové modely. To dokládá nedávná analýza IRU, Světové organizace silniční dopravy, založená na reálných datech o nákladech na energii, mýtné, akvizice a dotace – předem prezentovaných na veřejné online akci. Před rokem byla bateriová elektrická vozidla levnější v hodnocení IRU podle těchto faktorů, stejně jako v Německu a Francii, stejně jako v Itálii, Nizozemsku a Rakousku.
Rostoucí regulační tlak, mimo jiné kvůli připravovanému systému obchodování s emisemi ETS 2, podle IRU zdraží fosilní paliva. V důsledku toho se provozní náklady na dieselová vozidla v kombinaci s poplatky za nákladní vozidla na bázi CO₂ výrazně zvyšují, zejména u dálkové dopravy.
Na základě jednotně definovaných aplikačních profilů, najetých kilometrů a scénářů zatížení depa IRU vypočítává referenční hodnoty TCO pro investice, náklady na energii a mýtné, stejně jako pro údržbu a pneumatiky. V Německu znamená úplné osvobození od mýtného, že elektrovozy jsou v TCO napřed. Ve Francii a Polsku je rozdíl způsoben nižšími cenami elektřiny a státními dotacemi. Podle analýzy celkové náklady neurčuje pohonný systém, ale interakce cen energie, mýtné struktury a politiky dotací. Střešní organizace zdůrazňuje význam místních rámcových podmínek: V příslušném národním kontextu může být využívání elektrických nákladních vozidel již dnes ekonomičtější.
Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz
