Brennerská dálnice v Rakousku se stává úzkým hrdlem
Od 1. ledna se bude provoz na 1,8 kilometru dlouhém Luegově mostě z bezpečnostních důvodů často jezdit pouze v jednom jízdním pruhu. Více než 50 let stará stavba u Gries am Brenner už nevydrží plnou dopravní zátěž, uvedl dálniční operátor Asfinag. Generální obnova mostu začne v březnu a potrvá do konce roku 2030. V rozpočtu je na to vyčleněno téměř 390 milionů eur. Aby byl provoz na tomto úseku co nejčastěji plynulý, bude v roce 2025 umožněn jako dvouproudý na 180 přesně definovaných dnů – což lze nalézt ve speciálním jízdním kalendáři. K tomu se ale bude muset těžká doprava pracně přesměrovávat na střed vozovky. „Za žádných okolností nesmí kamion jet v pravém pruhu jako obvykle,“ vysvětluje mluvčí Asfinag Alexander Holzedl. Pro tento postup by byla vozidla odpovídajícím způsobem reorganizována na celkovou vzdálenost 8 kilometrů.
Pokud chcete využít Brennerský průsmyk mezi Itálií a Rakouskem, nemůžete snadno přejít na vedlejší silnice. Ty jsou buď uzavřeny pro tranzitní dopravu, nebo – jako v případě souběžné federální dálnice – nejsou příliš atraktivní kvůli přídavným měřícím zařízením. Obzvláště znepokojený je logistický průmysl. „Musíme počítat s kilometrovými dopravními zácpami na mostě, po kterém ročně přejede 2,5 milionu kamionů,“ říká Stephan Jarmer, dopravní důstojník Obchodní a průmyslové komory Bayreuth pro Horní Franky. Nejistota ohledně dodacích lhůt nutí společnosti opustit dodávky „just-in-time“ a využívat skladovací prostor, což může vést k vyšším cenám a nedostatečným objemům dodávek, zaznělo na nedávné konferenci IHK. Navíc je nyní v Tyrolsku celkem 36 dnů zákazu řízení pro kamionovou dopravu na jih a 21 na sever.
Podle Asfinag projede úsekem Brennerské dálnice denně kolem 32 000 vozidel. Od konce roku 2027, kdy budou dokončeny zásadní prvky obnovy, by měl provoz opět obecně jezdit ve dvou jízdních pruzích. Skutečnost, že rekonstrukce mostu nemohla začít dříve, je podle Asfinag způsobena námitkami komunity. Po mostě Lueg potřebuje na Brennerské trase renovaci 190 metrů vysoký most Europa, který byl po dokončení v roce 1963 nejvyšším mostem v Evropě. Stavební práce mají začít v roce 2040.
Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz