https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Je doložka „Clean On Board“ v konosamentu stále relevantní pro kontejnerovou přepravu?

Za starých časů lodní dopravy kapitán lodi podepisoval a vydával originální náložné listy jako „důkaz o přijetí“ zboží na palubě lodi. Náložné listy vydané pro náklady naložené na lodě s běžným nákladem nebo lodě s hromadným nákladem měly klauzuli „Clean On Board„…

I když je na konosamentu několik ustanovení, ustanovení o „Clean on Board“ odkazuje na potvrzení subjektu vydávajícího náložný list, že náklad zahrnutý v konosamentu byl přijat na palubu lodi v „čistém“ a dobrém stavu, což naznačuje, že nedošlo k žádnému poškození nákladu, jako je rozbití, nedostatky, nebo rez. Stav nákladu v případě hromadných zásilek se obvykle ověřuje podle stvrzenky důstojníka (pojmenované podle prvního důstojníka nebo hlavního důstojníka, který je klíčovou osobou odpovědnou za nákladní operace na palubě = Mate´s Receipt). Stvrzenka prvního důstojníka je dokument obsahující všechny informace o nákladu, jako je jeho popis, počet svazků, hmotnost, rozměry a další relevantní podrobnosti. Tento lístek je předán lodi v okamžiku nakládky odesílatelem nebo jeho zástupcem. Pokud budou zjištěna jakákoli poškození nebo nesrovnalosti při nakládce fyzického nákladu na palubu, budou tato poškození zaznamenána na Mate´s Receipt. Pouze v případě, že by byl náklad shledán v „clean“ a dobrém stavu, bude náložný list označen jako „Clean on Board“.

Akreditivy a doložky

Tato praxe pokračovala i po zahájení kontejnerizace v roce 1956 a u zásilek, kde se jednalo o financování obchodu, začali kupující a/nebo jejich banky vydávající akreditivy uvádět tuto klauzuli Clean on board na náložných listech. Jak víme, akreditiv nebo dokumentární akreditiv je příslib banky jménem kupujícího (žadatele/dovozce), že prodávajícímu (příjemci/vývozci) zaplatí určitou částku v dohodnuté měně za předpokladu, že prodávající předloží požadované dokumenty v předem stanoveném termínu.

Aby byli vývozci v souladu s akreditivem, musí zajistit, aby se tato doložka promítla do konosamentu. Jediný způsob, jak k tomu může dojít, je, pokud dopravce také souhlasí se začleněním této klauzule. Ale v případě kontejnerové dopravy mnoho kontejnerových přepravních linek klasifikovalo „Clean on Board“ jako NEPŘIJATELNOU KLAUZULI, a to právem, protože v kontejnerové přepravě nemohou dopravci fyzicky ověřit náklad, protože kontejner je přijat k přepravě uzavřený a zapečetěný. Dopravce proto nemůže potvrdit, že náklad je čistý, bez vad apod. Ačkoli jsou banky často kritizovány za to, že trvají na notaci „Clean On Board“ kvůli požadavkům na akreditiv, mnoho žadatelů o akreditiv (obvykle dovozce) takové doložky zařazuje, většinou spíše ze zvyku než ze skutečné nutnosti, zejména v souvislosti s kontejnerovými zásilkami.

Ačkoli článek 27 UCP600 (Jednotné zvyky a praxe, které řídí fungování akreditivů) stanoví, že banka přijme pouze čistý přepravní doklad, jedná se o náložný list, který neobsahuje doložku výslovně deklarující vadný stav zboží nebo jeho obalu. UCP600 – Článek 27 výslovně uvádí, že slovo „clean“ se nemusí objevit na přepravním dokladu jako náložný list, a to ani v případě, že akreditiv vyžaduje, aby byl přepravní doklad označen jako „clean on board“. Vzhledem k tomu, že dopravce nezná stav nákladu v kontejnerové zásilce, nepřijímá odpovědnost za stav nákladu, a proto do konosamentu začlení ustanovení „Shippers Load, Stow and Count“ (SLAC)  „Said to Contain (STC), ABY SE OCHRÁNILI PŘED JAKÝMIKOLI NÁROKY, KTERÉ BY NA NĚ ODESÍLATEL MOHL POZDĚJI UPLATNIT. Kromě tohoto ustanovení existují také některé další obchodní informace, jako je hodnota zboží, podmínky prodeje atd., které by akreditiv mohl vyžadovat k uvedení na nákladním listu. Jedná se o neustálý boj mezi odesílateli a dopravci, protože dopravci mohou odmítnout uvést obchodní informace na nákladním listu.

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz