https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Nová zákonná opatření ze světa logistiky vstupující v platnost s rokem 2025

Na přelomu roku vstoupí v platnost řada zákonných změn, které ovlivní provozní praxi společností z oblasti spedice a logistiky. Následující přehled nových předpisů, které byly přijaty, je v podstatě založen na seznamu Federálního svazu spedice a logistiky DSLV.

SILNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVA

Mýtné v Dánsku = Na začátku roku Dánsko ruší současný systém euroznámky a zavádí mýtné pro těžká užitková vozidla v závislosti na vzdálenosti. Výše mýtného bude záviset na hmotnosti vozidla a emisích CO₂. Zpočátku bude tento systém platit pouze pro vozidla nad 12 tun, ale od roku 2027 se bude týkat všech těžkých užitkových vozidel nad 3,5 tuny.

Euroznámka v Nizozemsku = V Nizozemsku se mění struktura tarifů Eurovignette. Kromě emisní třídy Euro a počtu náprav budou tarify od 1. ledna zohledňovat také emise CO₂. Vozidla jsou rozdělena do pěti emisních tříd CO₂. U vozidla Euro VI v emisní třídě CO₂ 1 se aktuální roční cena dálniční známky zvyšuje z 1 250 eur na 1 274 eur, což odpovídá nárůstu o 1,9 procenta.

Nová pravidla pro tachografy = V přeshraničním provozu musí být vozidla nad 3,5 tuny vybavená analogovými nebo digitálními tachografy první generace převedena na inteligentní tachograf druhé verze (Gen2V2) do 31. prosince 2024. Zároveň se od 1. ledna 2025 prodlouží doba uchovávání údajů z tachografu z 28 na 56 dní. Do 18. srpna 2025 musí být všechna vozidla nad 3,5 tuny v přeshraničním provozu vybavena chytrými tachografy druhé generace (G2V2).

Termíny výměny řidičských průkazů = Držitelé řidičských průkazů starých šedých nebo růžových řidičských průkazů (vydaných před 1. lednem 1999) i řidičských průkazů NDR si musí vyměnit doklady do 19. ledna 2025, pokud se narodili v roce 1971 nebo později. Od roku 2026 budou muset být nahrazeny první řidičské průkazy na kreditní karty, které byly vydány v letech 1999 až 2001.

NÁMOŘNÍ PŘÍSTAVY / NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Bezpečné uvolnění nádoby = V průběhu roku 2025 bude v námořních přístavech Bremerhaven, Hamburk a Wilhelmshaven postupně zaváděn příkaz k bezpečnému uvolnění (SRO) do procesu osvobození od procesů pro dovozní kontejnery. Tento digitální proces nahrazuje předchozí systém založený na PIN a jeho cílem je zvýšit bezpečnost při uvolňování kontejnerů a zabránit neoprávněnému odběru. Do nového procesu jsou zahrnuti všichni aktéři zapojené do dopravního řetězce. Komunikace již není přímá, ale šifrovaná prostřednictvím neutrální, cross-location IT platformy German Ports. Zavedení SRO je doprovázeno úpravou příslušných zákonů o bezpečnosti přístavů v dotčených spolkových zemích a tím i povinným používáním tohoto systému.

Specifikace ETS se zvyšují = V rámci postupného zavádění EU ETS mají lodní společnosti povinnost v roce 2024 nakupovat certifikáty na 40 procent svých emisí. Tento podíl vzroste na 70 procent v roce 2025. Od roku 2026 bude nakonec zaznamenáváno 100 procent emisí. Nařízení EU ETS se vztahuje na lodě od 5 000 hrubé prostornosti (GRT) a vztahuje se na cesty v rámci EU a také na 50 procent emisí z cest mezi přístavy EU a třetími zeměmi.

Emise skleníkových plynů se musí snížit = Od 1. ledna 2025 nařízení FuelEU Maritime vyžaduje, aby lodě vplouvající do přístavů EU postupně snižovaly intenzitu skleníkových plynů (měřeno v gramech CO₂e/MJ). Nařízení se týká lodí nad 5 000 GRT bez ohledu na jejich vlajku a vztahuje se na všechny cesty v rámci EU. Při cestování mezi přístavy v EU a mimo EU se bere v úvahu pouze 50 procent emisí skleníkových plynů. Cíle snížení vycházejí z palivové náročnosti do roku 2020 a postupně se zvyšují: minus 2 procenta v roce 2025; minus 6 procent do roku 2030, intenzita skleníkových plynů se musí snížit o 14,5 procenta do roku 2035, o 31 procent do roku 2040, o 62 procent do roku 2045 a minus 80 procent do roku 2050.

LETECKÁ PŘEPRAVA

Požadavky na SAF se zvyšují = Od 1. ledna 2025 nařízení ReFuelEU Aviation vyžaduje, aby dodavatelé kerosinu nahradili alespoň 2 procenta leteckého paliva dodávaného na letiště tzv. Sustainable Aviation Fuels (SAF). Letecké společnosti musí zajistit, aby alespoň 2 procenta paliva, které tankují, obsahovala SAF. Tento podíl se postupně zvýší na 6 procent do roku 2030, poté na 20 procent do roku 2035 a 70 procent do roku 2050.

Kybernetická bezpečnost = Zásady pro aplikaci opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti poslouží k jednotné implementaci nařízení EU 2019/1583. Ti, kdo jsou zapojeni do bezpečného dodavatelského řetězce (regulovaní agenti a spol.), musí tyto požadavky od 1. ledna 2025 zohlednit a popsat je ve svém programu zabezpečení leteckého nákladu (LFSP). Zpočátku neexistuje žádná povinnost předkládat bezpečnostní programy, které jsou přizpůsobeny výhradně opatřením kybernetické bezpečnosti. V případě prvotního nebo opakovaného schválení nebo jeho úpravy však musí být opatření k zajištění kybernetické bezpečnosti zahrnuta do LFSP.

ŽELEZNIČNÍ NÁKLADNÍ DOPRAVA

Ceny tras v železniční nákladní dopravě stoupnou (v SRN) v roce 2025 o 16,2 procenta ve srovnání s předchozím rokem. Dochází také k různým změnám: zohledňuje se vyšší obrat na kilometr trasy v železniční nákladní dopravě, což vede k vyšší přepravní kapacitě tohoto druhu dopravy. Na druhé straně byly upraveny výnosy z dálkové osobní železniční dopravy tak, aby byla zaručena srovnatelnost použitých vstupních parametrů mezi dálkovou osobní dopravou a nákladní dopravou.

PŘEPRAVA NEBEZPEČNÉHO ZBOŽÍ

Nová pravidla pro všechny druhy dopravy = Mezinárodní úmluvy o bezpečné přepravě nebezpečných věcí po silnici (ADR), po železnici (RID) a vnitrozemských vodních cestách (ADN), které se mění každé dva roky, vstupují v platnost 1. ledna 2025 – s obecným přechodným obdobím do 30. června 2025.  66. vydání IATA Dangerous Goods Regulations vstoupí v platnost v leteckém provozu na začátku roku bez přechodného období. V námořní dopravě lze od 1. ledna 2025 dobrovolně uplatňovat Mezinárodní kodex námořního nebezpečného zboží (IMDG Code) ve verzi dodatku 42-24 pro přepravu nebezpečných věcí námořními plavidly; vstoupí v platnost 1. ledna 2026.

CLA / ZAHRANIČNÍ EKONOMIKA / DANĚ

Nová pravidla pro dovoz na železnici a silnici = Poté, co byl systém kontroly dovozu 2 (ICS2) již zaveden v odvětví letecké nákladní dopravy a pro námořní a vnitrozemskou vodní dopravu, bude od 1. dubna do 1. září 2025 postupně spouštěn pro společnosti silniční a železniční dopravy. Prostřednictvím ICS2 musí dopravci deklarovat veškeré dovážené zboží pomocí vstupního souhrnného prohlášení (ENS) předtím, než fyzicky dorazí do EU. Systém má lépe chránit evropský vnitřní trh prostřednictvím předběžných informací o nákladní dopravě a analýz rizik, aby bylo možné včas identifikovat nebezpečí. Nové vícenásobné podávání také umožňuje přenos dat ENS speditérům a logistickým společnostem.

Elektronická fakturace přichází postupně = Od 1. ledna 2025 bude v Německu postupně zavedena povinnost vystavovat elektronické faktury za tuzemské B2B prodeje. Vyloučeny jsou faktury za služby, které jsou osvobozeny od daně podle § 4 čísla 8 až 29 zákona o dani z obratu (UStG), jakož i faktury za malé částky do 250 eur a cestovní lístky. S ohledem na očekávané vysoké implementační úsilí pro společnosti jsou na roky 2025 až 2027 plánována velkorysá přechodná nařízení.

Opatření ke snížení byrokracie = Zákon o zmírnění byrokracie přijatý v říjnu 2024 obsahuje od 1. ledna 2025 mimo jiné tyto daňové změny: Doba uchovávání účetních dokladů se zkrátí z deseti na osm let. Kromě toho se zvyšuje hranice pro měsíční podávání zálohových daňových přiznání ze 7 500 na 9 000 eur.

Nařízení EU o odlesňování odloženo = V reakci na opakované obavy ze strany maloobchodu a spedičního průmyslu odložila EU uplatňování nařízení EU o odlesňování (EUDR) o jeden rok na 30. prosince 2025 pro velké společnosti a 30. června 2026 pro mikro a malé společnosti. EUDR obsahuje přísné povinnosti dodržovat, aby se zajistilo, že produkty spojené s odlesňováním nebudou obchodovány na trhu EU. Podle názoru jak DSLV, tak Evropské paletové asociace (EPAL), jakož i příslušného federálního ministerstva pro výživu a zemědělství (BMEL), nespadají operace výměny palet do oblasti působnosti EUDR. Nepřesná formulace EUDR však vede k právní nejistotě, a proto průmyslová sdružení lobují za patřičné objasnění u Evropské komise.

DIGITALIZACE

Bezbariérové ​​online nabídky = Zákon o posílení přístupnosti (BFSG) vstupuje v platnost 28. června 2025 a dotýká se také speditérů a logistických společností. Musí učinit své digitální nabídky, jako jsou webové stránky, rezervační systémy a sledovací služby, jakož i služby související s dopravou, bezbariérové. Zákon se v zásadě vztahuje na všechny společnosti bez ohledu na jejich velikost, i když mikropodniky s méně než 10 zaměstnanci a maximálním ročním obratem nebo bilanční sumou 2 miliony eur jsou osvobozeny od povinností, pokud poskytují pouze služby.

Zákon o údajích vstupuje v platnost = EU Data Act vstoupí v platnost 12. září 2025. Bude mít dalekosáhlé dopady na společnosti v odvětví spedice a logistiky. Společnosti jsou proto povinny umožnit uživatelům a třetím stranám přístup k údajům generovaným při používání síťových produktů a služeb. To vyžaduje úpravu strategií správy dat a IT infrastruktury. Společnosti musí také zajistit splnění požadavků na transparentnost tím, že budou uživatele informovat o rozsahu shromažďování údajů před uzavřením smlouvy.

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz