https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Polsko a Rumunsko prosazují monitorování silničním nákladní dopravy

Od ledna budou Polsko a Rumunsko vyžadovat od zahraničních dopravních společností a speditérů, aby po celou dobu přepravy hlásili svůj stav vozidla místnímu finančnímu úřadu. Nová pravidla doplňují požadavky na předběžné oznámení pro mezinárodní silniční dopravu, které jsou již v obou zemích zavedeny.

V Rumunsku je nové nařízení součástí monitorovacího systému RO e-Transport, který je v platnosti od 15. prosince 2023 a který ukládá příjemcům, odesílatelům a dopravcům povinnost předem ohlásit mezinárodní přepravu. Stanoví, že přeprava musí být oznámena prostřednictvím vnitrostátní platformy nejméně tři kalendářní dny před zahájením přepravy s uvedením odesílatele a příjemce zboží, druhu a hodnoty přepravovaného nákladu a místa nakládky a vykládky. Při této registraci systém vygeneruje UIT kód platný po dobu pěti dnů od zadaného data přepravy jako jednoznačnou identifikaci, která musí být známa všem zúčastněným stranám a jasně čitelná na přepravním dokladu.

Polsko od 1. ledna rozšíří ustanovení systému SENT, který byl zaveden v roce 2017 zákonem o kontrole silniční nákladní dopravy, na všechny třídy zboží. Podle toho musí být kromě přepravy společnostmi ze zemí mimo EU hlášeny také jízdy dopravních společností registrovaných v EU, pokud se jedná o kabotážní cestu v Polsku. Předpisy SENT stanoví, že za prohlášení jsou odpovědní polští odesílatelé nebo příjemci; v případě tranzitních jízd jsou povinny se hlásit samotné dopravní společnosti.

Podobně jako v Rumunsku musí být přepravy v Polsku také registrovány prostřednictvím elektronické platformy PUESC, která každé registraci přiděluje referenční číslo SENT platné po omezenou dobu deseti dnů; to musí být převáženo ve vozidle a předloženo při kontrolách. Polské ministerstvo infrastruktury chce deklarace využít ke kontrole přeprav prováděných zahraničními společnostmi. To má omezit nekalou soutěž ze strany západoevropských společností, která oslabila polskou silniční nákladní dopravu, uvádí úřad v důvodové zprávě k návrhu zákona.

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz