https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Rakousko se vzdává veta proti přistoupení Bulharska a Rumunska k Schengenu

Rakousko upustilo od svého veta proti dokončení přistoupení Bulharska a Rumunska k schengenskému prostoru. Tím se otevírá cesta k plnému přistoupení obou zemí – již od 1. ledna 2025. To má obrovský dopad na kamionovou dopravu. „Bulharsko a Rumunsko jsou plně součástí Schengenu. Zrušení kontrol na pozemních hranicích je poslední překážkou. „Vítám pozitivní výsledky dnešních neformálních rozhovorů v Budapešti,“ řekla po dosažení dohody předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen (CDU).
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU již v minulosti opakovaně upozorňovala, že čekací doby na kamiony na státních hranicích škodí přepravě zboží. Mluví se o zpoždění až 3 dny. Rumunský svaz kamionových speditérů obecně hovoří o čekací době na hranici s Maďarskem 8 až 16 hodin. Na bulharských hranicích přibude dalších 20 až 30 hodin – ve špičce dokonce až 3 dny. Pro bulharské speditéry to nevypadá o moc lépe: kamiony se doslova seřazují na hranicích mezi Řeckem a Rumunskem. Celá věc má v konečném důsledku negativní důsledky jak ekonomické, tak ekologické.
Členové EU a NATO Rumunsko a Bulharsko vstoupily do schengenského prostoru s 29 státy letecky a po moři v březnu 2024. Rakousko však tehdy jejich přistoupení odmítlo s poukazem na to, že nelegální imigrace je stále příliš vysoká a že obě země musí udělat více, aby tomu zabránily. Nyní se příliv migrantů zřejmě výrazně snížil. Ze 70 000 nelegálních překročení hranic v posledních letech na pouhé asi 4 000 v letošním roce – jak vysvětlil rakouský ministr vnitra Gerhard Karner (ÖVP) v průběhu upuštění od veta.

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz