https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Linioví rejdaři zvyšují své emisní přirážky

S tím, jak se blíží datum, kdy vstoupí v platnost přísnější emisní předpisy pro lodní dopravu v EU, náklady na CO₂ za rezervace námořní dopravy do a z Evropy od příštího roku výrazně vzrostou. Několik společností zabývajících se kontejnerovou lodní dopravou – včetně Maersk, MSC, CMA CGM a Ocean Network Express (ONE) – již nyní oznámilo zvýšení příslušných sazebních příplatků od 1. ledna.

Jednak se jedná o stávající „Emisní příplatek“ a „Příplatek EU ETS“ na pokrytí nákladů na obchodování s emisemi v EU, který byl od letošního roku postupně rozšířen o lodní dopravu. V prvním roce museli dopravci získat emisní certifikáty pouze na 40 procent svých emisí CO₂, v roce 2025 tento podíl vzroste na 70 procent a v roce 2026 na 100 procent. Od 1. ledna navíc vstoupí v platnost další nařízení EU pro dekarbonizaci lodní dopravy: FuelEU Maritime. Nové předpisy se nevztahují na objem emisí, ale spíše na stopu CO₂ paliv používaných při provozu lodí od jejich výroby až po spalování. Lodní společnosti pak budou muset v průběhu let nadále snižovat intenzitu skleníkových plynů z energie spotřebované při plavbě. Předepsaná úspora bude v roce 2025 minus 2 procenta, v roce 2030 minus 6 procent a v roce 2050 minus 80 procent. Referenční hodnota je 91,16 gramů CO₂ na megajoule. Aby se snížila stopa CO₂ při přepravě, musí lodní společnosti stále častěji nahrazovat těžkou ropu alternativními palivy, jako je LNG, bionafta nebo e-metanol, která jsou obvykle mnohem dražší.

Dopravci mají různé přístupy k účtování nákladů za FuelEU Maritime. Zatímco vedoucí společnost na trhu MSC zavádí dodatečný příplatek a již specifikuje tarif pro první plavební oblasti, jako je Evropa/Jižní Afrika, jiné, jako je Maersk nebo ONE, spojují náklady na FuelEU Maritime s náklady na EU ETS do rozšířeného emisního příplatku.

O výši nových příplatků by měli mít zákazníci jasno do začátku prosince. Celkově se dodatečné náklady na emise CO₂ na rezervaci pravděpodobně zhruba zdvojnásobí, oznámil Maersk. U Dánů, stejně jako u všech ostatních dopravců, emisní příplatek značně kolísá v závislosti na přepravní oblasti a použitém lodním systému. Na trase z Dálného východu do severní Evropy je to v současnosti pouze 33 eur za FEU, zatímco za chlazený kontejner z Evropy do západní Afriky je to navíc 210 eur za FEU. Při obchodování s emisemi v EU hrozí lodní dopravě a jejím zákazníkům v nadcházejících letech ještě větší nárůst nákladů, pokud lze věřit aktuální prognóze agentury Bloomberg-NEF. Ekonomická služba očekává, že cena emisních certifikátů EU vzroste do roku 2030 na 145 eur/tunu CO₂ ze současné úrovně těsně pod 68 eur/tunu. Důvodem je plánovaný nedostatek certifikátů k dosažení klimatických cílů.

Také u FuelEU Maritime bude nákladová křivka pravděpodobně směřovat strmě vzhůru, až bude cíl úspor nejpozději v roce 2030 snížen na minus 6 procent. Podle aktuální studie lodní společnosti Peter Döhle je však akutní nedostatek alternativních paliv potřebných pro lodní dopravu. Důvodem je rostoucí konkurence bionafty a syntetických klimaticky neutrálních paliv s jinými druhy dopravy, jako jsou motorová vozidla a letadla. U silniční a letecké dopravy jsou horní limity pro stopu CO₂ také drasticky sníženy směrnicí o obnovitelné energii a nařízením ReFuelEU Aviation. Výzkumné oddělení společnosti Döhle ve své aktuální zprávě Maritime Overview Zpráva počítá s tím, že lodní doprava bude muset do roku 2030 zajistit  zdroj na přibližně 2,6 milionu tun biopaliv ročně. Ve stejném roce by bylo pro silniční dopravu v EU potřeba o téměř 29 milionů tun biopaliva (bionafta, etanol) více než dnes, celkem téměř 52,5 milionu tun. S omezenými výrobními kapacitami na celém světě tedy lze předvídat, že cenová prémie za ekologičtější paliva poroste. Začátkem listopadu musely lodní společnosti zaplatit 765 USD/tuna za bionaftu B30, která se běžně používá v lodní dopravě a bude v budoucnu stále žádanější, při dodání do Rotterdamu nebo Antverp – téměř o 50 procent více než za bionaftu s nízkým obsahem síry či těžký olej.

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz