https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Rakouští speditéři varují před výrazným nárůstem mýtného pro kamiony

Mýtné pro kamiony v Rakousku patří k nejvyšším v Evropě – a stále roste. Návrh rakouské vyhlášky o mýtném z roku 2024, kterou zveřejnilo Spolkové ministerstvo pro ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie (BMK) dne 30. října 2024, počítá s nárůstem sazeb mýtného pro nákladní vozidla o cca 12% oproti v průběhu roku 2025. Dopravní a logistický průmysl alpské republiky toto zvýšení nákladů vnímá s velkým znepokojením.

„Domácí dopravní průmysl se již potýká s nárůstem nákladů, který je v EU nadprůměrný. V této situaci je zvýšení mýtného až o 12,5 procenta tvrdou ranou pro Rakousko jako průmyslovou a obchodní lokalitu,“ říká Alexander Friesz, prezident Centrálního sdružení spedice a logistiky. Jeho sdružení požaduje, aby se navýšení mýtného pro kamiony provádělo s rozumem a v souladu s ekonomickou situací.

Zvýšení se týká všech tříd nákladních vozidel a předpokládá zvýšení o 7,25 až 12,64 procenta u dvounápravových vozidel, 7,42 až 12,40 procenta u třínápravových vozidel a 7,47 až 12,42 procenta u nákladních vozidel se čtyřmi a více nápravami. Ústřední sdružení kritizuje zejména skutečnost, že i vozidla ve třídě Euro 6 jsou tímto nárůstem masivně postižena.

Friesz krátkozrakou politiku mýta kritizuje: „Vyvstává dojem, že zvýšení slouží méně jako ekologický řídicí efekt, ale spíše jako prostředek k finančnímu stísnění silniční dopravy, aniž by byly zohledněny ekonomické skutečnosti. Tato politika přidává palivo do recese a brání tomu, aby se průmysl vyvíjel do technologií s nižšími emisemi.“

Kvůli vysokým nákladům mají společnosti menší prostor investovat do moderních, ekologických technologií. Firmy by navíc musely přenášet rostoucí náklady na zákazníky, což zase podporuje inflaci a zhoršuje recesi. Ústředí sdružení proto vyzývá ministryni dopravy Leonore Gewesslerovou, aby plánované zvýšení mýtného přizpůsobila obtížným ekonomickým podmínkám. „Naše společnosti přispívají k bezpečnosti dodávek a konkurenceschopnosti Rakouska každý den, a proto by neměly být bez uvážení okrádány,“ řekl Friesz.

P.S. Kdyby to náhodou dopadlo, nemělo by Česko taky v otázce mýtného dát nohu na plyn?

Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz