HVO100
Čistá energie pro váš motor.

HVO100 (hydrotreated Vegetable Oil) snižuje emise CO₂ až o 93 %

Proč HVO100?

Žádné vyšší
náklady


Implementace paliva HVO100 nevyžaduje žádné technické náklady.

Lepší jízdní
vlastnosti


HVO100 vyniká svými jízdními vlastnostmi v zimních měsících. Má podobné tepelné vlastnosti jako nafta.

Splňuje normu
EN 15940


Pro své motory palivo HVO100 schválily značky jako DAIMLER, DAF, VOLVO, SCANIA, IVECO, RENAULT a MAN.

CZ, SK, AT, DE, NL, BE, SWE


Čerpací stanice nabízející palivo HVO100 se neustále rozrůstají a tvoří síť v čím dál více zemích Evropy.

Směrnice
CSRD


Skvělé řešení snížení uhlíkové stopy dle požadavku evropské směrnice CSRD.

HVO100: Čistší a efektivnější nafta

HVO100 je moderní palivo s vyšším cetanovým číslem 70, které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise. Chrání motory a filtry díky nízkým emisím síry a kovů. Hodí se pro chladné klima, má vyšší výhřevnost a lze ho déle skladovat. Investujte do čistší a efektivnější nafty pro váš motor a pro životní prostředí.

Co je HVO100?

HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) je palivo ze 100 % obnovitelných surovin (rostlinné oleje a tuky). Vyrábí ho například finská společnost NESTE. Je čistší než běžná biopalia, jelikož využívá vodík jako katalyzátor.

S každým litrem nafty, který spálíte, vypustíte do ovzduší tolik CO₂, jako váží 6 PET lahví!
HVO100 je čistší alternativa, která produkuje až o 93 % méně emisí CO₂ než běžná nafta.

Příklad
Při průměrné spotřebě 30 l/100 km bude emise CO₂
30/100 x 2640 = 792 g CO₂ na ujetý kilometr

1 litr nafty váží 835 g a obsahuje 86,2 % uhlíku, což odpovídá 720 g uhlíku na každý litr nafty. Pro spálení 1 l nafty je třeba 1920 g kyslíku. Vzniklý oxid uhličitý se tedy rovná součtu 720 g uhlíku a 1920 g kyslíku. Což je 2640 g CO₂ z jednoho spáleného litru nafty.

Cesta bez výčitek svědomí: HVO100 pro čistší dálkovou přepravu

Případová studie v praxi HVO100 versus nafta

Cesta z Rudné u Prahy do belgického Gentu. Kamionem proudí stovky litrů nafty, s nimiž roste i stopa emisí CO₂

S HVO100 se tato stopa snižuje na pouhý zlomek!

Na konvenční naftu:
Spotřeba: 300 litrů Emise CO₂: 746 kg (2,65 kg CO₂/litr)

S HVO100:
Spotřeba: 300 litrů (stejná) Emise CO₂: 75 kg (o 90 % méně!)

PalivoTrasaSpotřebaEmise
DieselRudná u Prahy→Gent / Belgie / 943 km30 l746 kg CO₂ na trasu Rudná – Gent
HVO100Rudná u Prahy→Gent / Belgie / 943 km30 l75 kg CO₂ na trasu Rudná – Gent

HVO100 ukazuje cestu k zodpovědné dálkové přepravě. Snižuje emise CO₂ až o 90 %, čímž šetří životní prostředí a chrání naši planetu. Přechod na HVO100 je snadný a dostupný.

Vydejte se na cestu bez výčitek svědomí!

Nová legislativa 2026

Od 1. 1. 2024 platí nová směrnice CSRD, která zavazuje velké korporace k ESG reportování. Do roku 2026 se tato povinnost rozšíří na většinu středních společností (od 250 zaměstnanců), malé a střední emitenty cenných papírů, úvěrové instituce a kaptivní pojišťovny / zajišťovny. ESG (Environmental, Social, Governance) je nefinanční reporting sloužící investorům k hodnocení společenské odpovědnosti a udržitelnosti podnikání. ESG report bude součástí výroční zprávy a první zprávu o udržitelnosti budou firmy připravovat v roce 2026 (s údaji za rok 2025). ESG reporting zvyšuje transparentnost a důvěryhodnost firmy tím, že poskytuje podrobnější pohled na řízení environmentálních, sociálních a správních aspektů. V online platformě DB Schenker | connect | eServices v modulu Reporting, je k dispozici několik emisních reportů ke všem zásilkám, které přepravujeme.

Doporučení od výrobců nákladních vozidel

Do moderních třináctilitrových motorů splňujících emisní normu Euro 6C lze HVO100 EN15940 tankovat v jakémkoliv poměru s běžnou naftou B7 (EN-590) nebo B10 (EN-16734) bez potřeby úprav palivového a výfukového systému. Vozidla jsou schopna jezdit i na 100 % HVO100 bez omezení životnosti motoru nebo snížení výkonu motoru.

Petr Jirásek
Electromobility Key Account Volvo Trucks

Nová vozidla Scania s dieselovým motorem jsou plně adaptována pro používání paliva HVO100 (hydrogenovaný rostlinný olej), které splňuje normu EN 15940. U starších vozidel je použití HVO100 nutné ověřit u autorizovaného servisu nebo prodejce.

Miroslav Rejman
Product Advisor, Scania ČR

Motory společnosti IVECO, S-WAY /X-WAY /T-WAY s motormi Euro VI step E sú všetky kompatibilné s HVO/XTL Miroslav Hnát, Business Line Manager, Segment Heavy, IVECO Group. Všechna nová vozidla Renault Trucks umožňují provoz na HVO. HVO jako palivo je možné používat v našich vozidlech bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Provoz na HVO nemá vliv na plán údržby.

Martin Hoker
Obchodní zástupce, Renault Trucks

V motorech nákladních vozidel Mercedes-Benz (aktuální řady 930 a 470, případně i starší typy motorů) lze palivo, označované jako HVO100 (parafinická motorová nafta dle EN 15940), používat bez omezení, případně i v kombinovaném provozu s běžnou motorovou naftou. Používání tohoto paliva nemá vliv na intervaly výměny oleje ani na intervaly čištění / výměny filtru pevných částic.

David Chleboun
Head of Product Management and Marketing, Daimler Truck Česká republika, s. r. o.

HVO100 je palivo připravené k odběru, což znamená, že dopravci mohou okamžitě snížit emise CO₂ až o 90 % bez změny vozového parku. Je to skvělá alternativa k jiným alternativním palivům bez nutnosti vysokých investic do infrastruktury nebo vozového parku.

David Halasz
Head of Alternative Fuels, EUROWAG – W.A.G. Payment solutions a.s

FAQ

HVO (hydrogenačně upravený rostlinný olej) je obnovitelná nafta. Někdy je velice mylně zaměňována s bionaftou B100 nebo FAME (methylester mastných kyselin). Mnoho dopravců si automaticky představí palivo B100 pod bionaftou, která však způsobuje problémy, jelikož rychle degraduje a ucpává filtry. HVO100 má naopak velmi dobrou stabilitu ve skladování. Hlavní rozdíly mezi obnovitelnou naftou HVO100 a bionaftou spočívají v jejich výrobě, chemickém složení, vlastnostech / výkonu v chladném počasí a skladovacích vlastnostech. HVO100: Kompatibilní s většinou dieselových motorů bez nutnosti úprav. Může být použit čistý nebo smíchaný s fosilní naftou. B100 / Bionafta: Může být použita čistá nebo smíchaná s fosilní naftou, ale může vyžadovat úpravy motorů při vyšších koncentracích. Ovlivňuje produkci potravin.

HVO100: Hydrogenace rostlinných olejů nebo živočišných tuků.
B100 / Bionafta: Transesterifikace rostlinných olejů nebo živočišných tuků

HVO100 má vyšší cetanové číslo – kolem 70, běžná nafta má číslo 51. Tento rozdíl z něj dělá kvalitnější palivo z hlediska zapalování a provozních vlastností motoru.

Mezi hlavní pozitivní vlastnosti tohoto paliva patří:

  1. Prakticky nulový obsah síry (zanáší filtry pevných částic) a kovů (napékají se na vstřikovací trysky).
  2. Podstatně nižší obsah aromátů (redukují cetanové číslo, zvyšují kouřivost).
  3. Nižší zanášení vstřikovačů prokázané motorovými zkouškami.
  4. Prakticky neomezená oxidační stabilita. Zatímco kyslíkaté MEŘO se za vysokých teplot při delších odstávkách vozidel v nádržích kazí, čistě uhlovodíkové HVO vydrží takřka napořád.
  5. Vynikající nízkoteplotní vlastnosti.
  6. Vysoká výhřevnost. Díky vyššímu poměru vodíku vůči uhlíku má HVO mírně vyšší výhřevnost než normální nafta + ✔ Vysoká chemická čistota.

Další výhody paliva HVO100 jsou:

  • Zlepšení celkového výkonu motoru na základě rychlejšího a efektivnějšího zapalování.
  • Lepší startování motoru zejména při nízkých teplotách.
  • Úplné spalování paliva, což snižuje emise škodlivých látek.
  • Tišší chod motoru.

Jedná se o biopalivo vyrobené z obnovitelných surovin s velmi nízkou uhlíkovou stopou. O něco vyšší cenu, než má fosilní nafta, u HVO100 ovlivňují i výrobní náklady, které zahrnují proces hydrogenace, který vyžaduje vysoké tlaky, teploty a použití vodíku.
Je velice pravděpodobné, že v krátké době i díky iniciativám vlád a nadnárodních organizací, směřujících ke snižování emisí a podpoře udržitelné mobility, budou vznikat daňové výhody pro využívání biopaliv, což ovlivní konečnou cenu pro spotřebitele. Navzdory vyšší ceně je HVO100 atraktivní volbou pro mnoho uživatelů, zejména v sektorech, kde je kladen důraz na snížení emisí a udržitelnost.

Efektivita, resp. spotřeba je stejná jako u fosilní nafty.

Nemáme žádné zkušenosti s tím, že HVO100 jakkoli poškozuje motor – naopak máme pozitivní vyjádření zástupců výrobců tahačů ke kompatibilitě jejich motorů s tímto palivem. Dosavadní zkušenosti jsou pouze pozitivní.

Používání udržitelných alternativních paliv snižuje emise škodlivých látek a pomáhá splňovat přísné emisní normy, což zlepšuje firemní reputaci a připravuje dopravce na budoucí tržní podmínky. I když jsou v některých regionech o něco dražší, dlouhodobé ekologické a ekonomické výhody mohou převažovat nad počátečními náklady. Někde jsou k dispozici i dotace, daňové úlevy nebo jiné finanční pobídky pro společnosti, které používají udržitelná paliva.

Kontaktní formulář



    Kontaktní e-mailová adresa:

    Články z kategorie Zelená logistika

    default

    Adresa
    tel
    mail

    Přihlaste se k odběru našeho zpravodaje

    Our site uses cookies. Learn more about our use of cookies: cookie policy