HVO100
Čistá energie pro váš motor.
HVO100 (hydrotreated Vegetable Oil) snižuje emise CO₂ až o 93 %
Proč HVO100?
Žádné vyšší
náklady
Implementace paliva HVO100 nevyžaduje žádné technické náklady.
Lepší jízdní
vlastnosti
HVO100 vyniká svými jízdními vlastnostmi v zimních měsících. Má podobné tepelné vlastnosti jako nafta.
Splňuje normu
EN 15940
Pro své motory palivo HVO100 schválily značky jako DAIMLER, DAF, VOLVO, SCANIA, IVECO, RENAULT a MAN.
CZ, SK, AT, DE, NL, BE, SWE
Čerpací stanice nabízející palivo HVO100 se neustále rozrůstají a tvoří síť v čím dál více zemích Evropy.
Směrnice
CSRD
Skvělé řešení snížení uhlíkové stopy dle požadavku evropské směrnice CSRD.
HVO100: Čistší a efektivnější nafta
HVO100 je moderní palivo s vyšším cetanovým číslem 70, které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise. Chrání motory a filtry díky nízkým emisím síry a kovů. Hodí se pro chladné klima, má vyšší výhřevnost a lze ho déle skladovat. Investujte do čistší a efektivnější nafty pro váš motor a pro životní prostředí.
Fakta a čísla
změna
není potřeba výměna vozidel ani přizpůsobení palivového systému
cetanové číslo
kvalitnější palivo z hlediska zapalování a provozních vlastností motoru
až o
nižší CO2
během životního cyklu paliva ve srovnání s fosilní naftou
kompatibilní
se stávající infrastrukturou pro distribuci pohonných hmot
spotřeba
1:1
v porovnání s naftou

Co je HVO100?
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) je palivo ze 100 % obnovitelných surovin (rostlinné oleje a tuky). Vyrábí ho například finská společnost NESTE. Je čistší než běžná biopalia, jelikož využívá vodík jako katalyzátor.
Jeden litr nafty vyprodukuje 2,64 kg CO₂!

S každým litrem nafty, který spálíte, vypustíte do ovzduší tolik CO₂, jako váží 6 PET lahví!
HVO100 je čistší alternativa, která produkuje až o 93 % méně emisí CO₂ než běžná nafta.


Příklad
Při průměrné spotřebě 30 l/100 km bude emise CO₂
30/100 x 2640 = 792 g CO₂ na ujetý kilometr
1 litr nafty váží 835 g a obsahuje 86,2 % uhlíku, což odpovídá 720 g uhlíku na každý litr nafty. Pro spálení 1 l nafty je třeba 1920 g kyslíku. Vzniklý oxid uhličitý se tedy rovná součtu 720 g uhlíku a 1920 g kyslíku. Což je 2640 g CO₂ z jednoho spáleného litru nafty.

Cesta bez výčitek svědomí: HVO100 pro čistší dálkovou přepravu
Případová studie v praxi HVO100 versus nafta
Cesta z Rudné u Prahy do belgického Gentu. Kamionem proudí stovky litrů nafty, s nimiž roste i stopa emisí CO₂
S HVO100 se tato stopa snižuje na pouhý zlomek!
Na konvenční naftu:
Spotřeba: 300 litrů Emise CO₂: 746 kg (2,65 kg CO₂/litr)

S HVO100:
Spotřeba: 300 litrů (stejná) Emise CO₂: 75 kg (o 90 % méně!)

Palivo | Trasa | Spotřeba | Emise |
---|---|---|---|
Diesel | Rudná u Prahy→Gent / Belgie / 943 km | 30 l | 746 kg CO₂ na trasu Rudná – Gent |
HVO100 | Rudná u Prahy→Gent / Belgie / 943 km | 30 l | 75 kg CO₂ na trasu Rudná – Gent |
HVO100 ukazuje cestu k zodpovědné dálkové přepravě. Snižuje emise CO₂ až o 90 %, čímž šetří životní prostředí a chrání naši planetu. Přechod na HVO100 je snadný a dostupný.
Vydejte se na cestu bez výčitek svědomí!
Nová legislativa 2026
Od 1. 1. 2024 platí nová směrnice CSRD, která zavazuje velké korporace k ESG reportování. Do roku 2026 se tato povinnost rozšíří na většinu středních společností (od 250 zaměstnanců), malé a střední emitenty cenných papírů, úvěrové instituce a kaptivní pojišťovny / zajišťovny. ESG (Environmental, Social, Governance) je nefinanční reporting sloužící investorům k hodnocení společenské odpovědnosti a udržitelnosti podnikání. ESG report bude součástí výroční zprávy a první zprávu o udržitelnosti budou firmy připravovat v roce 2026 (s údaji za rok 2025). ESG reporting zvyšuje transparentnost a důvěryhodnost firmy tím, že poskytuje podrobnější pohled na řízení environmentálních, sociálních a správních aspektů. V online platformě DB Schenker | connect | eServices v modulu Reporting, je k dispozici několik emisních reportů ke všem zásilkám, které přepravujeme.
Doporučení od výrobců nákladních vozidel
Do moderních třináctilitrových motorů splňujících emisní normu Euro 6C lze HVO100 EN15940 tankovat v jakémkoliv poměru s běžnou naftou B7 (EN-590) nebo B10 (EN-16734) bez potřeby úprav palivového a výfukového systému. Vozidla jsou schopna jezdit i na 100 % HVO100 bez omezení životnosti motoru nebo snížení výkonu motoru.
Petr Jirásek
Electromobility Key Account Volvo Trucks

Nová vozidla Scania s dieselovým motorem jsou plně adaptována pro používání paliva HVO100 (hydrogenovaný rostlinný olej), které splňuje normu EN 15940. U starších vozidel je použití HVO100 nutné ověřit u autorizovaného servisu nebo prodejce.
Miroslav Rejman
Product Advisor, Scania ČR

Motory společnosti IVECO, S-WAY /X-WAY /T-WAY s motormi Euro VI step E sú všetky kompatibilné s HVO/XTL Miroslav Hnát, Business Line Manager, Segment Heavy, IVECO Group. Všechna nová vozidla Renault Trucks umožňují provoz na HVO. HVO jako palivo je možné používat v našich vozidlech bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Provoz na HVO nemá vliv na plán údržby.
Martin Hoker
Obchodní zástupce, Renault Trucks

V motorech nákladních vozidel Mercedes-Benz (aktuální řady 930 a 470, případně i starší typy motorů) lze palivo, označované jako HVO100 (parafinická motorová nafta dle EN 15940), používat bez omezení, případně i v kombinovaném provozu s běžnou motorovou naftou. Používání tohoto paliva nemá vliv na intervaly výměny oleje ani na intervaly čištění / výměny filtru pevných částic.
David Chleboun
Head of Product Management and Marketing, Daimler Truck Česká republika, s. r. o.

HVO100 je palivo připravené k odběru, což znamená, že dopravci mohou okamžitě snížit emise CO₂ až o 90 % bez změny vozového parku. Je to skvělá alternativa k jiným alternativním palivům bez nutnosti vysokých investic do infrastruktury nebo vozového parku.
David Halasz
Head of Alternative Fuels, EUROWAG – W.A.G. Payment solutions a.s

FAQ
HVO (hydrogenačně upravený rostlinný olej) je obnovitelná nafta. Někdy je velice mylně zaměňována s bionaftou B100 nebo FAME (methylester mastných kyselin). Mnoho dopravců si automaticky představí palivo B100 pod bionaftou, která však způsobuje problémy, jelikož rychle degraduje a ucpává filtry. HVO100 má naopak velmi dobrou stabilitu ve skladování. Hlavní rozdíly mezi obnovitelnou naftou HVO100 a bionaftou spočívají v jejich výrobě, chemickém složení, vlastnostech / výkonu v chladném počasí a skladovacích vlastnostech. HVO100: Kompatibilní s většinou dieselových motorů bez nutnosti úprav. Může být použit čistý nebo smíchaný s fosilní naftou. B100 / Bionafta: Může být použita čistá nebo smíchaná s fosilní naftou, ale může vyžadovat úpravy motorů při vyšších koncentracích. Ovlivňuje produkci potravin.
HVO100: Hydrogenace rostlinných olejů nebo živočišných tuků.
B100 / Bionafta: Transesterifikace rostlinných olejů nebo živočišných tuků
HVO100 má vyšší cetanové číslo – kolem 70, běžná nafta má číslo 51. Tento rozdíl z něj dělá kvalitnější palivo z hlediska zapalování a provozních vlastností motoru.
Mezi hlavní pozitivní vlastnosti tohoto paliva patří:
- Prakticky nulový obsah síry (zanáší filtry pevných částic) a kovů (napékají se na vstřikovací trysky).
- Podstatně nižší obsah aromátů (redukují cetanové číslo, zvyšují kouřivost).
- Nižší zanášení vstřikovačů prokázané motorovými zkouškami.
- Prakticky neomezená oxidační stabilita. Zatímco kyslíkaté MEŘO se za vysokých teplot při delších odstávkách vozidel v nádržích kazí, čistě uhlovodíkové HVO vydrží takřka napořád.
- Vynikající nízkoteplotní vlastnosti.
- Vysoká výhřevnost. Díky vyššímu poměru vodíku vůči uhlíku má HVO mírně vyšší výhřevnost než normální nafta + ✔ Vysoká chemická čistota.
Další výhody paliva HVO100 jsou:
- Zlepšení celkového výkonu motoru na základě rychlejšího a efektivnějšího zapalování.
- Lepší startování motoru zejména při nízkých teplotách.
- Úplné spalování paliva, což snižuje emise škodlivých látek.
- Tišší chod motoru.
Jedná se o biopalivo vyrobené z obnovitelných surovin s velmi nízkou uhlíkovou stopou. O něco vyšší cenu, než má fosilní nafta, u HVO100 ovlivňují i výrobní náklady, které zahrnují proces hydrogenace, který vyžaduje vysoké tlaky, teploty a použití vodíku.
Je velice pravděpodobné, že v krátké době i díky iniciativám vlád a nadnárodních organizací, směřujících ke snižování emisí a podpoře udržitelné mobility, budou vznikat daňové výhody pro využívání biopaliv, což ovlivní konečnou cenu pro spotřebitele. Navzdory vyšší ceně je HVO100 atraktivní volbou pro mnoho uživatelů, zejména v sektorech, kde je kladen důraz na snížení emisí a udržitelnost.
Efektivita, resp. spotřeba je stejná jako u fosilní nafty.
Nemáme žádné zkušenosti s tím, že HVO100 jakkoli poškozuje motor – naopak máme pozitivní vyjádření zástupců výrobců tahačů ke kompatibilitě jejich motorů s tímto palivem. Dosavadní zkušenosti jsou pouze pozitivní.
Používání udržitelných alternativních paliv snižuje emise škodlivých látek a pomáhá splňovat přísné emisní normy, což zlepšuje firemní reputaci a připravuje dopravce na budoucí tržní podmínky. I když jsou v některých regionech o něco dražší, dlouhodobé ekologické a ekonomické výhody mohou převažovat nad počátečními náklady. Někde jsou k dispozici i dotace, daňové úlevy nebo jiné finanční pobídky pro společnosti, které používají udržitelná paliva.