https://dbschenker-stale-v-pohybu.cz/blog/wp-content/uploads/2020/11/head-2020_Contract_17.jpg

Evropská komise chce prodloužit výjimku z mýtného pro elektrická nákladní vozidla i po 31. prosinci 2025. To píše ve svém „Akčním plánu pro evropský automobilový sektor“, který tuto středu představí v Bruselu. Za tímto účelem musí být změněna směrnice o eurovinětě. To v současnosti umožňuje úplné osvobození od mýta u částečné sazby mýtného do konce letošního roku. Od 1. ledna 2026 směrnice umožní výjimku ve výši 75 procent. Z iniciativy DSLV se o změnu zasadilo evropské sdružení spedičních firem Clecat. Komise se hodlá zabývat změnou směrnice o euroznámce ve druhém čtvrtletí roku 2025.

Kromě toho Evropská komise plánuje poskytnout pomoc při rozvoji infrastruktury pro doplňování paliva a nabíjení pro těžká užitková vozidla v depech a podél důležitých dálničních koridorů. Toto je důležité pole působnosti. Na výstavbu infrastruktury v letech 2025 a 2026 je v rámci AFIR již k dispozici 570 milionů eur. Slibuje zahájení „Iniciativy čistého dopravního koridoru“ s členskými státy na podporu rychlého rozšíření nabíjecí infrastruktury pro kamiony v evropské síti TEN-T. To by mělo zahrnovat také městské uzly a jejich multimodální uzly nákladní dopravy.

Iniciativa je podle akčního plánu součástí tzv. nástroje koordinace konkurenceschopnosti prezentovaného v Kompasu pro konkurenceschopnost. To mimo jiné zahrnuje zjednodušení schvalovacích postupů, financování a napojení na sítě v souladu se směrnicí o obnovitelných zdrojích energie. Prvního výsledku by podle plánu mělo být dosaženo již v roce 2025.

Důležitá část akčního plánu se týká výrobců vozidel, včetně výrobců těžkých užitkových vozidel. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová již oznámila svůj záměr zmírnit limity CO₂ pro flotily. V akčním plánu nyní Komise oznamuje, že společnosti budou moci překročit cíle za jeden nebo dva roky namísto každoročního dodržování limitních hodnot. Na oplátku to musí kompenzovat v dalším roce nadprůměrným výkonem. Uvolnění pomůže průmyslu pokračovat v investicích, aniž by se snížila celková úroveň ambicí cílů pro rok 2025.

Podle akčního plánu má Komise v úmyslu urychlit práci na plánovaném přezkumu limitů pro flotily. „Silniční doprava způsobuje v Evropě přibližně čtvrtinu emisí,“ uvádí akční plán. Transformaci směrem k čisté mobilitě na silnici podporují limity vozového parku CO₂ pro nová auta, lehká a těžká užitková vozidla. V současnosti jezdí na evropských silnicích téměř 6 milionů vozidel s nulovými emisemi. K dosažení cílů v oblasti klimatu pro roky 2035 a 2040 je však nezbytný výrazný nárůst počtu.