
Odvětví dopravy (opět) nesplnilo klimatické cíle
E mise skleníkových plynů z dopravy se mezi lety 2021 a 2023 zvýšily ze 144,6 milionu tun na 145,1 milionu tun. Kromě toho toto odvětví v letech 2022 a 2023 nedosáhlo svých povolených ročních úrovní emisí. To vypočítala Odborná rada pro otázky klimatu ve své dvouleté zprávě 2024 a představila ji ve středu v Berlíně. Podle zprávy klesly celkové emise CO₂ v období 2021 až 2023 ze 761 milionů tun CO₂ na 672 milionů tun CO₂, tedy o 11,7 procenta. Přispěl k tomu průmysl a zejména energetika. Při zpětném pohledu ukazují čísla odborné komise mírně pozitivní trend. Například emise skleníkových plynů se od roku 2010 do roku 2019 zvýšily o 2 miliony tun ročně, ale od roku 2014 do roku 2023 klesly o 2 miliony tun. Aby však bylo dosaženo meziodvětvového cíle minus 65 procent ve srovnání s rokem 1990, musela by doprava od roku 2024 do roku 2030 snížit emise o 10 milionů tun ročně, píší odborníci.
Odborná rada je toho názoru, že dosud přijatá opatření ke snížení emisí CO₂ nebudou stačit k dosažení klimatických cílů v dopravě. Kromě toho po přezkoumání údajů z projekcí dospěla k závěru, že emise skleníkových plynů budou podle údajů z projekce pro rok 2024 pro odvětví dopravy pravděpodobně podhodnoceny. V nákladní dopravě se na emisích podílejí těžká užitková vozidla nad 3,5 tuny a tahače návěsů kvůli vysokému přepravnímu zatížení a vzdálenostem. „Podíl této skupiny na emisích nákladní dopravy odpovídá přibližně 80 procentům,“ říká odborná rada.
Podle zprávy se trh s bateriovými elektrickými nákladními vozidly vyvíjel pomalu. Jejich podíl v portfoliu vzrostl z přibližně 0,9 procenta v roce 2021 na 2,3 procenta v červnu 2024. 99 procent z toho tvoří vozidla s užitečným zatížením do 2 tun. V případě tahačů návěsů je tento podíl výrazně nižší, a to 0,3 procenta nebo 641 vozidel.
Odborná rada se zabývala také vybranými opatřeními k dosažení klimatických cílů v jednotlivých sektorech. Evropský systém obchodování s emisemi ETS 1 považuje v tomto ohledu za velmi účinný. Efekt očekává, že ještě větší bude mít ETS 2, do kterého mají být od roku 2027 zahrnuty budovy a doprava.
Expertní rada se také zabývá významem investic pro dosažení klimatických cílů. Mezeru ve financování veřejných investic odhaduje na střední až vysokou dvoucifernou částku miliard ročně.
Zdroj: Svaz spedice a logistiky Česká republika (SSL): svazspedice.cz